A Békéltető Testület elérhetőségei: www.bekeltetes.hu
Ügyfélfogadási rend:
Kedd, Szerda, Csütörtök:
9:00-12:00, 13:00-15:00
Telefon: +36 52 500 710
Telefon: +36 52 500 745
Fax: +36 52 500 720
A(z) Hajdu-Bihar megyei Békéltető Testület oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.
Rendszerüzenet

Változnak a szavatosság és jótállás szabályai

Változnak a szavatosság és jótállás szabályai

A szabályok alapvetően nem érintik azokat, amit eddig is tudtunk a hibátlan teljesítésről: továbbra is biztosítani kell a használati - és kezelési útmutatókat, minden dokumentumot, amely a termék vagy áru működéséhez és használatához szükséges. Új elemként jelenik meg, hogy amennyiben az eladott áru digitális elemeket tartalmaz vagy digitális szolgáltatás is tartalmaz úgy biztosítani kell a frissítéseket a termékhez szerződésszerűen.

A jogszabály alapján továbbra is 2 év alatt fordulhat a fogyasztó az eladóhoz, amennyiben bármilyen hibát észlel szavatossági igénnyel, amelynek első éve alatt keletkezett hibákról azt kell feltételeznünk, hogy már eleve hibás volt a termék, magyarán a vásárlás pillanatában is megvolt. Ez az időszak korábban csak hat hónap volt. Mindez azt jelenti a vállalkozások számára, hogy az egy éven belül keletkezet hibák esetében nekik kell bizonyítani szakértő útján azt, hogy a fogyasztó rendeltetésellenes magatartása okozta a hibát vagy hogy ez a hiba ennek a feltételezésnek a természetével nem összeegyeztethető.

Új változás, hogy a fogyasztó a jövőben nem javíthatja ki és nem is javíttathatja ki a hibát mással a vállalkozás költségére. Változtak azok a lehetőségek, amikor a fogyasztó a kicserélésről vagy kijavításról áttérhet a szerződéstől való elállásra vagy éppen árleszállításra. A fogyasztó tehát akkor kérheti az árleszállítást vagy állhat el a szerződéstől, ha az eladó nem  javítja ki a terméket vagy megtagadja a szerződésszerűvé tételt, amely mind a javítást vagy akár a cserét is magában foglalja,  ha ismételt hiba történik vagy súlyos hiba esetén. Továbbra sem lehet jelentéktelen hiba esetén elállni a szerződéstől, viszont ennek a jelentéktelenségét az eladónak kell bizonyítani A szabályozás digitális szolgáltatások és digitális tartalomszolgáltatásra esetén új szabályokat rendel, amelyeket eddig a jogrendszer speciálisan nem tartalmazott.

Dr. Hajnal Zsolt

A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-21-05 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.